24 czerwca 2025 roku dom aukcyjny Sotheby’s w Nowym Jorku wystawi na sprzedaż jeden z najważniejszych kobiecych aktów XX wieku – „La Belle Rafaëla” autorstwa Tamary Łempickiej. To pierwsze pojawienie się tego ikonicznego dzieła na rynku od czterech dekad. Obraz, który już w latach 20. XX wieku budził kontrowersje i zachwyt, dziś uznawany jest za jedno z najbardziej prowokacyjnych i wyrafinowanych dzieł w dorobku artystki. Obraz Tamary Łempickiej na aukcji wzbudza zainteresowanie kolekcjonerów i inwestorów. Praca polskiej malarki to światowej klasy dzieło.
Tamara Łempicka – królowa modernizmu i stylu art déco
Tamara Łempicka (1898–1980), polsko-francuska malarka o międzynarodowej renomie, to postać, która zdefiniowała estetykę art déco w malarstwie. Studiowała we Francji pod okiem André Lhote’a i Maurice’a Denisa. Swobodnie łączyła klasyczne techniki malarskie z nowoczesną geometrią i zmysłową ekspresją. Jej twórczość charakteryzują monumentalne kobiece postaci, perłowe karnacje i teatralne światłocienie. Często inspirowane Caravaggiem i malarstwem renesansowym.
Łempicka była nie tylko malarką, ale też ikoną niezależności i emancypacji. Zarówno jako kobieta, jak i artystka. Jej dzieła są manifestem nowoczesnej kobiecości: odważnej, świadomej swojej siły i cielesności. Dlatego każdy obraz Tamary Łempickiej na aukcji wzbudza tak ogromne zainteresowanie. Natomiast gdy do nabycia jest “La Belle Rafaela” – emocje eskalują.
Tamary Łempickiej na aukcji w Sotheby’s„La Belle Rafaëla” – portret zmysłowości i wyzwolenia
Namalowany w 1927 roku obraz „La Belle Rafaëla” przedstawia nagą kobietę o krótkich włosach, leżącą na tle ciemnej tkaniny, oświetloną dramatycznym światłem. Modelką była Rafaëla. Młoda kobieta, którą Łempicka poznała przypadkowo na ulicy i którą natychmiast zaprosiła do współpracy. Ich relacja stała się inspiracją dla kilku obrazów z tego okresu. Jednak to właśnie La Belle Rafaëla uchodzi za najbardziej bezkompromisowy i intymny portret tej znajomości.
Według badaczy, dzieło to symbolizuje radykalne podejście Łempickiej do kobiecej cielesności i erotyzmu. Autorskie. Odarte z pruderyjności, pełne siły i jednocześnie poetyckiej delikatności. Artystka podkreślała krągłości i miękkość ciała modelki, kontrastując je z ostrą, architektoniczną kompozycją. Światło i czerwona tkanina potęgują dramatyzm sceny, przywodząc na myśl barokowy teatr namiętności. To wyjątkowe dzieło. Dlatego obraz Tamary Łempickiej na aukcji w Sotheby’s jest tak ważnym wydarzeniem.
Znaczenie i wpływ – dziedzictwo Łempickiej w sztuce współczesnej
Obraz ten nie tylko wyznacza szczyt artystycznych osiągnięć Łempickiej. Wpisuje się również w tradycję kobiecego spojrzenia na ciało. Tradycję, która rozwinęła się w pełni dopiero pod koniec XX wieku. Kuratorzy i historycy sztuki wskazują, że Łempicka była prekursorką nurtów, które dziś podejmują m.in. Joan Semmel, Jenny Saville czy Lisa Brice. Dlatego te artystki redefiniujące narracje wokół kobiecego ciała, seksualności i tożsamości.



Aukcja w Sotheby’s – możliwy rekord cenowy
To pierwsze pojawienie się La Belle Rafaëla na rynku od 1985 roku. Wówczas obraz został sprzedany również przez Sotheby’s w Nowym Jorku. Przez kolejne dekady dzieło było pokazywane na kluczowych wystawach. Dlatego pojawiło się, m.in. w paryskim Salonie Jesiennym. Natomiast ostatnio widzowie oglądali je w dużej retrospektywie w de Young Museum w San Francisco (2024) i Museum of Fine Arts w Houston.
Szacuje się, że obraz może osiągnąć cenę przekraczającą 20 milionów dolarów. Zatem może być najdroższym dziełem Łempickiej sprzedanym kiedykolwiek. To wyraźny dowód rosnącego zainteresowania twórczością artystki i renesansu jej pozycji na globalnym rynku sztuki.
Obraz Tamary Łempickiej na aukcji w Sotheby’s. Wydarzenie o wyjątkowym znaczeniu
Obraz Tamary Łempickiej na aukcji to nie tylko spektakularny moment dla kolekcjonerów. Stanowi także ważny sygnał w świecie sztuki: art déco i modernizm w wydaniu kobiecym nie tracą na aktualności. Wręcz przeciwnie. W epoce ponownego odkrywania kobiecego głosu w historii sztuki, twórczość Łempickiej nabiera nowego znaczenia i siły.
24 czerwca świat sztuki zatrzyma się na chwilę, by przyjrzeć się nie tylko licytacji, ale i nieśmiertelnemu dziedzictwu artystki, która odważyła się malować tak, jak żyła. Z pasją, wolnością i przekonaniem, że sztuka może wyzwalać.