Już 6 grudnia zapraszamy na współorganizowaną z OKP Wieża Ciśnień w Kaliszu wystawę Normana Leto „Codzienna robota”!
„Codzienna robota” Norman Leto
Norman Leto to pseudonim artystyczny twórcy, którego wszechstronność nie przestaje zaskakiwać. Dzieje się to za sprawą szerokiej rozpiętości tematycznej, malarskiej sprawności oraz łączenia nauki i sztuki. Na uwagę zasługuje pionierskie w polskiej sztuce wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Wystawa tak wyjątkowego i osobnego artysty jest wielowątkową opowieścią. Niczym serial filmowy, wciąga widza i przybliża to, co na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zajmuje artystę. Najintensywniej oddziałuje na jego twórczą wyobraźnię.
Wszechstronność Normana Leto objawia się w sprawnym operowaniu malarskimi i rysunkowymi technikami. Wspomniane wcześniej hiperrealistyczne, niemal fotorealistyczne przedstawienia na płytach to jedna ze stylistyk stosowanych przez twórcę. Dodatkowo na uwagę zasługują również prace powstałe w technice „suchego pędzla”. Widać na nich wielość linii buduje obraz, a całościowy ogląd wyłania się dopiero po osiągnięciu przez widza odpowiedniego dystansu. Ta grupa prac, bardzo charakterystycznych dla stylu artysty. Są estetycznie efektowne, świadczą o solidnym warsztacie to głównie pejzaże, reminiscencje wędrówek artysty po łąkach, lasach, polach, spacerów z psami.
Wybór prac na wystawę
Wybór prac na wystawę w galerii Wieża Ciśnień w Kaliszu obejmuje zarówno te inspirowane grami komputerowymi, jak i telewizją, filmem. Artystę inspirują również aktualne wiadomości ze świata. Odbiorcy zapoznają się bezsprzecznie z pracami związanymi z życiem, istnieniem, a także wykorzystaniem algorytmów, tworzeniem animacji, video czy filmów. Zaprezentowane zostaną dodatkowo obrazy stanowiące komentarz artysty do wydarzeń geopolitycznych. Będą także prace przedstawiające fragmenty rzeczywistości związanej z wojną w Ukrainie oraz nawiązujące do namiętnie słuchanych podczas malowania audiobooków, twórcze przetworzenie literackich dzieł.
Artysta malując, wykorzystuje obecne od wielu lat w jego twórczości narzędzia, iPada czy ciągle poszerzające się możliwości sztucznej inteligencji. Punktem wyjścia do ostatnich obrazów często jest AI. Powstają wówczas prace wygenerowane w programach Runway czy Stabble diffusion, które powtarzają błędy tych niedoskonałych jeszcze aplikacji do generowania obrazów czy video. Twarze postaci przedstawionych na obrazach, często zniekształcone, to efekt błędów przy automatycznym tworzeniu obrazu na podstawie opisu stworzonego przez artystę. Normana żywo interesują te niedoskonałości. Konsekwentnie powiela je także na płótnach oraz płytach HDF. Artysta często tworzy fikcję, renderuje obiekty, przedmioty, tworzy nieistniejące przestrzenie wystaw oraz domy dla malarzy. Obecne są również bryły życiorysów znanych postaci kultury, polityki wykorzystując dane, algorytmy, skrypty do grafiki trójwymiarowej.
Norman jest twórcą znanym ze swojej działalności filmowej, głównie z wielokrotnie nagradzanego „Photonu” czy „Sailora”. Prace wideo, krótkie animacje czy prezentujący twórczą rutynę artysty zapis „Codzienna robota” stają się idealnym uzupełnieniem pokazu. Zapraszamy do świata wymyślonego i wygenerowanego przez artystę, do zagłębienia się w studiowanie detali, śledzenie inspiracji i obsesji, prywatnych, często intymnych, korzystania z możliwości zbliżenia się do tego wyjątkowego twórcy.
Biogram artysty:
NORMAN LETO jest twórcą wszechstronnym – zajmuje się malarstwem, tworzeniem cyfrowych symulacji, sztuką wideo oraz literaturą. Obrazy, które tworzy to często portrety bliskich osób, sytuacje angażujące go emocjonalnie, wyzwania egzystencjalne i intelektualne. Maluje szybko, na podstawie fotografii, natury lub kadru wideo. Malarstwo Normana Leto przywołuje na myśl prace Williama Bouguereau czy Thomasa Gainsborough. Jego prace często oparte są na algorytmach oraz sztucznej inteligencji, zaś projekty często balansują na granicy sztuki i nauki – jak choćby w przypadku tworzonych Brył życiorysów.
Debiutował wystawą w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie „Negatywne aspekty nadmiernej wolności w wieku 26 lat”; w 2007 roku. Jest autorem filmów „Sailor” (2010), określony przez brytyjski tygodnik „Tribune” mianem „najlepszego i najbardziej zaskakującego niezależnego debiutu) oraz „Photon” (2017). Za ten ostatni otrzymał m.in. Nagrodę Złotego Pazura, na Festiwalu Złote Lwy, Nagrodę Publiczności, Grand Prix Festiwalu Nowe Horyzonty oraz Grand Prix Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. Jest laureatem Paszportów Polityki w kategorii sztuki wizualne (2018).
Swoje prace prezentował na licznych wystawach w najbardziej prestiżowych instytucjach w Polsce i zagranicą, m.in. Jeune création européene, Paryż 2007; Perfect Summer, New Media Artists, Gallery Vertexlist, Nowy Jork 2008; Streets & Other Interiors, lokal_30 at ZOO Art Fairs, Londyn 2009; Buttes Monteaux 3, Muzeum Narodowe, Kraków 2009; SAILOR, premiera filmu, 10-ty międzynarodowy festiwal filmowy Era Nowe Horyzonty 2009, Sprzedam połowę bliźniaka, Galeria Arsenał, Białystok (2009), Nieistniejące przestrzenie wystaw (Muzeum Fotografii, Kraków 2017), “Kintop. Od filmu”, Galeria sztuki im. Jana Tarasina, Kalisz (2018) oraz “Idź i patrz”, Muzeum Miejskie, Zabrze (2018); „AI dreaming + three wagnerites” (Art Agenda Nova, Kraków, 2023), „Human Saga” (Warszawa, 2023), „Proof of concept” (Wrocław, 2024), „Don’t hate the player, hate the game” (BWA Bielsko-Biała, 2024).
Informacje o wystawie:
Kuratorka: Małgorzata Gołębiewska, Art Agenda Nova
Wernisaż: 6 grudnia 2024, 18:30
Wystawa potrwa do 25.01.2025
Organizator: Ośrodek Kultury Plastycznej Wieża Ciśnień
ul. Górnośląska 66a, 62-800 Kalisz
Współpraca: Art Agenda Nova, ul. Batorego 2, 31-135 Kraków
Komunikat prasowy wystawy został opracowany na podstawie tekstu kuratorskiego autorstwa Małgorzaty Gołębiewskiej towarzyszącemu wystawie.
Fot. Katarzyna Mierzwińska, Norman Leto / archiwum Art Agenda Nova
materiały promocyjne OKP Wieża Ciśnień